Mój pies linieje




mastif tybetański

Dlaczego pies linieje? 
Kłęby sierści na podłodze, ubrania oblepione sierścią, sierść na sofie, meblach… Każdy właściciel liniejącego psa przeżywa ten koszmar dwa razy do roku: wiosną i jesienią. Linienie jest procesem naturalnym i związane jest ze zmianą długości dnia i temperatury powietrza. Wiosenne linienie polega na utracie zimowej, chroniącej przed zimnem warstwy izolacyjnej, a jesienne na zrzuceniu letniej sierści na rzecz nowej, gęstszej, zapewniającej ochronę w zimie. 


Czy wszystkie psy gubią sierść? 
Intensywność linienia zależy od rasy psa i typu sierści. Sierść psa zbudowana jest z warstwy zewnętrznej – okrywowej i wewnętrznej – izolacyjnej. Gęstość podszerstka i długość włosa decyduje o tym, jak przebiega proces linienia. Najmniej uciążliwe jest linienie psa z sierścią pozbawioną podszerstka i krótkim włosem, jak np. krótkowłosy jamnik, mops, basset, chihuahua, doberman, dog niemiecki. Mimo długiego włosa york, chart afgański czy maltańczyk przysporzą nam zdecydowanie mniej pracy z powodu braku gęstego podszerstka niż krótkowłosy owczarek niemiecki czy labrador, które mają gęsty podszerstek i linienie tych ras dwa razy w roku jest dość kłopotliwe. W najgorszej sytuacji są jednak właściciele długowłosych ras z gęstym poszerstkiem, jak np. owczarek belgijski czy szpic. Kłęby sierści na dywanie będą nieodłącznym elementem posiadania tych ras, a jedynym sposobem na zredukowanie ilości włosa jest regularne szczotkowanie i wyczesywanie sierści. Psy ras szorstkowłosych (szorstkowłose jamnik, terier, wyżeł) zamiast wyczesywania wymagają trymowania, czyli usuwania martwej sierści. Warto też wiedzieć, że są rasy psów, który nie linieją, jak np. australijski labradoodle. 

Intensywne linienie dotyczy głównie ras pierwotnych czyli takich, których materiał genetyczny w najmniejszym stopniu różni się od genów wilka, jak np. husky, alaskan malamute, samojed, akita, shar-pei, shih tzu. 

Pielęgnacja psa w czasie linienia 
Kiedy zaczyna się okres linienia zmienia się wygląd i gęstość sierści, która staje się jaśniejsza, matowa i przerzedzona. W niektórych miejscach sierść może linieć mocniej, w innych słabiej. Niektóre psy źle znoszą ten okres, są ospałe, osłabione, mogą nawet mieć podwyższoną temperaturę. Symptomy te nie są jednak groźne i z czasem przechodzą samoistnie, gdy pies zrzuci już sierść. W okresie linienia można podać psu odpowiednie preparaty wzmacniające kondycję psa w tym okresie i zapobiegające nadmiernemu linieniu. Pielęgnacja sierści w tym czasie  jest konieczna. Częstsze i regularne szczotkowanie sierści nie tylko zmniejszy ilość sierści w mieszkaniu, ale pozbawi sierść martwego włosia. Zabiegi szczotkowania i rozczesywania sierści mają  jeszcze jedną zaletę: działają na skórę jak masaż, a zatem poprawiają jej ukrwienie, jak również stymulują wzrost nowych włosów. Psy o krótkiej sierści szczotkuje się na sucho szczotką z gęstego i grubego włosia. Można używać też specjalnej gumowej rękawicy. Natomiast sierść psa z długim włosem wymaga uprzedniego zwilżenia, aby sierść się nie kołtuniła i najlepiej rozczesywać ją metalowym grzebieniem. Ponadto kołtuny blokują dopływ powietrza do skóry, co może doprowadzić do przykrych dolegliwości skórnych (podrażnienia, odparzenia), a nawet do zakażeń bakteryjnych. Można stosować preparaty ułatwiające rozczesywanie włosa i zapobiegając elektryzowaniu. W okresach linienia warto dodatkowo zastosować kąpiele, które przyspieszą wypadnięcie sierści. 

Powody do zmartwień 
U psa przebywającego cały czas domu proces linienia może być zachwiany i występować często zdecydowanie dłużej, nawet cały rok. Najczęściej dzieje się tak wtedy, gdy w mieszkaniu panuje zbyt wysoka temperatura. Pies, który niezależnie od pory roku przebywa w ciepłym domu, nie potrzebuje zimą warstwy ochronnej. Aby temu zapobiec, należy unikać przegrzania mieszkania szczególnie na jesień i obniżyć temperaturę w mieszkaniu.

Powodem do zmartwień jest też nadmierne linienie, prowadzące do miejscowego łysienia, trwające zbyt długo lub też pojawiające się zbyt często. Przyczyną może być jakość pokarmu, w którym brakuje potrzebnych psu witamin i minerałów.  

Nadmierne linienie, szczególnie w czasie, kiedy nie powinno występować, może być oznaką alergii u psa na jeden ze składników występujących w pożywieniu. W tym przypadku konieczna jest wizyta u weterynarza. Zazwyczaj zalecana jest zmiana białka w posiłkach lub zastąpienie go białkiem hydrolizowanym. 

Jak radzić sobie z sierścią? 
Wszyscy właściciele liniejących psów doskonale wiedzą, że samo odkurzanie dywanów i tapicerowanych sof nie wystarczy, aby usunąć dokładnie sierść. Możemy sobie ułatwić pracę używając klejącej rolki do ubrań lub lateksowych rękawic, aby ściągnąć sierść z tapicerowanych mebli. Dywany można zamieść używając gumowej miotły, która zbierze wbitą w dywan sierść zwierzaka. Ostatnio natknęłam się na specjalne nakładki na odkurzacz, które są specjalnie zaprojektowane tak, aby usuwać sierść zwierząt domowych z dywanów i tapicerki. Pamiętajmy, regularne szczotkowanie psa w okresie linienia, to mniej sierści w dywanach! 

Pielęgnacja labradora czyli jak my sobie radzimy 
Czarna sierść naszego labradora to dla nas istna zmora. Krótki włos i gruby, zimowy podszerstek sprawiają, że pies wymaga intensywnej pielęgnacji. Mimo że Ari przebywa całymi dniami w ogrodzie, to jednak krótki pobyt w domu wystarczy, aby sierść była dosłownie wszędzie. Ari nie znosi szczotkowania, niemniej regularnie, kilka razy dziennie ją szczotkujemy. Oczywiście obowiązkowa jest kąpiel, w trakcie której wypada sporo martwego włosa, a potem szczotkowanie i suszenie. Do kilku godzin po kąpieli wypada ogromna ilość sierści, więc cierpliwie szczotkujemy jej sierść. W tym roku w okresie linienia Ari dostaje dodatkowo preparat witaminowy laveta super firmy Beaphar, który zapobiega nadmiernemu linieniu i pomógł w kuracji przeciwłupieżowej.


mowimyjak.pl, royal-canin.pl, vetropedia.pl

 POLECAM:
 www.ceneo.pl/10676113#pid=2039
Preparat na łupież i nadmierne linienie
http://www.ceneo.pl/24553528#pid=2039
Mata ochronna do samochodu wersja de luxe
http://www.ceneo.pl/11038778#pid=2039
Mata ochronna do samochodu wersja ekonomiczna
http://www.ceneo.pl/10623960#mh=a0a1aaaa140005iqZz6sLABIX-_fWUc8_O0fh9VXxpI7q6Zn05_15Er9tKIEsmHhixzY6hn3RL7Y-8WJqKoceI1dsg0lsKm5qwg2#pid=2039#pid=2039
Szczotka do usuwania sierści
http://www.ceneo.pl/35624724#mh=q8b2ChEq51000A_rZ5x1mtHGkoQS8KeuvQyEkyhOQpTqyeoJPOwGb5MereNUmDnwBJHvZLqxDvGWuNL6LkjyrCca5zQXVYxu6w_0ddbnYXEbkIzN9elujupKujux5bH6PVrGiy44PeU1Q_7_Mv-g4T73Okpi1td9MckuhP2EFTR2zrCp4qeiYTLNHjFwXKKkiHg2#pid=2039
Roller - szczotka do usuwania sierści

Related Posts

wyczesywanie 851557426456394117

22 komentarze

  1. Nienawidzę, kiedy moja Pola gubi sierść. Staram się szczotkować ją regularnie ale i tak sierść w domu to straszne utrapienie. Nie mówię już o samochodzie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem coś na ten temat :) Nie rozstajemy się z odkurzaczem.

      Usuń
    2. Futrossawka! Nowość na polskim rynku. Duński pomysł i produkcja. Z łatwością usuwa sierść z każdej powierzchni. Zapraszamy do naszego sklepu www.futrossawka.pl

      Usuń
  2. A auto? Mój mąż jest wściekły, wszędzie frufa sierść

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. My rzadko wozimy Ari samochodem. Jeśli już, to podróżuje w transporterze, co faktycznie sprawia, że samochód jest oszczędzony :) Swoją drogą Twoje pytanie zainspirowało mnie do opracowania wpisu na temat przewozu psów w samochodzie :) Dzięki!

      Usuń
  3. Moje zwierzaki harcują po całym samochodzie. Mam fajne transportery z wikliny, włożyłam do nich ulubione kocyki. Suczka i kotka wolą jednak moje kolana :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To może powinnaś pomyśleć o specjalnej macie na tylne siedzenia, kosztuje ok. 60 zł, widzialam dziś w sklepie zoologicznym. Łatwiej posprzątać. Wiesz, ja labradora na kolanach nie utrzymam, więc u nas problem jakby z góry rozwiązany, natomist mniejsze zwierzaki zdecydowanie wybierają kochającą panią. U nas pewnie problem wkrótce się pojawi, bo dołączy do nas chihuahua :)

      Usuń
    2. Pod wpisem zamiesciłam 2 zdjęcia z przykładowymi matami. Wersja de luxe - wypasiona sporo kosztuje. Druga wersja ekonomiczna to niewielki wydatek, a pożytek (zadowolony mąż :)) niebagatelny

      Usuń
  4. Ja nie mam takiego problemu, moje pieski mieszkają w budzie. Niestety nie wyobrażam sobie mieć psa w domu. Mam znajomego, który ma takiego mega wielkiego psa (nie wiem co to za rasa) w domu i mówił mi, że jak przeleci to kłębki sierści po całym domu fruwają.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jedynie co jakiś czas wymiatam futro z budy i dookoła. Czasami też szczotkuję psa

      Usuń
    2. Pies w domu to naprawdę sporo dodatkowej pracy. Nasza Ari całe dnie spędza w ogrodzie, więc i tak jest zdecydowanie mniej sierści niż gdyby przebywała cały dzień w domu. Nie zmienia to faktu, że własnie teraz na wiosnę jest mnóstwo dodatkowej pracy, bo labradory okrutnie linieją. Szczotkowanie kilka razy dziennie ogranicza ilość włosa, ale tak czy inaczej jest go pełno. Ja ograniczam przestrzeń, gdzie pies może wchodzić. Zamykam drzwi do kuchni, łazienek i sypialni, ale i tak przenosimy sierść na ubraniu. To wszystko jednak Ari wynagraca takim ogromem miłości, że nie narzekamy na dodatkowe obowiązki.

      Usuń
  5. Pies w domu to najwspanialszy przyjaciel nie tylko obowiązek. Mam też kota. Od dziecka miałam w domu zwierzaki: psy, koty, rybki, chomiki itd.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziękuję za pomysł. Chyba musimy z mężem rozejrzeć za taką matą

    OdpowiedzUsuń
  7. Oprócz kąpieli i szczotkowania polecam witaminki. Wpiszcie w google "omega vit". Na początku zastanawiałem się po co w ogóle psu witaminy, ale przekonany słowami wetka zacząłem stosować je w zeszłym roku. Mam goldena, który gubił tyyyyle sierści, że kołdrę dałoby się z niej zrobić. W tym roku, gdy kuracja trwa drugi rok z rzędu problem jest o wiele mniej uciążliwy. Zdecydowanie polecam - szczotkowanie, kąpanie + witaminy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz i podzielenie się własnym doświadczeniem. Nie znam tej witaminy, ale dobrze wiedzieć, że też skutecznie ogranicza linienie. Ja w tym roku podawalam mojemu psu preparat witaminowy Laveta Super, który polecam pod wpisem. Głównym celem była walka z łupieżem, ale preparat polecany jest również w okresie linienia. Muszę przyznać, że w tym roku było łagodniej, choć tak czy inaczej Ari jak każdy labrador gubi dużo sierści. W przypadku goldena to z pewnością jeszcze więcej :) Pozdrawiam i zapraszam do czytania bloga i dzielenia się własnymi doświadczeniami.

      Usuń
  8. O nakładkach na odkurzacz nie wiedziałam.Muszę się zainteresować.Busia jako pół haski ma dość długą,białą sierść.Horror.A jeszcze do tego dwa koty,które też zostawiają sierść gdzie popadnie.Nie słyszałam też o gumowej szczotce.Pewnie znajdę gdzieś w internecie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja kupiłem tutaj: http://myjo.pl/reczna-gumowa-szczotka-do-ubran-p-152.html

      Ewentualnie możesz poszukać na Allegro, ale taniej nie znalazłem.

      Pozdrawiam

      Usuń
  9. Ja bardzo polecam szczotkę Furminator. Wiele lat walczyłam z wszechobecną sierścią mojej suni,ale odkąd w domu pojawił się dzidziuś musiałam powziąć stanowcze kroki. Koleżanka poleciła mi tą szczotkę, byłam sceptycznie nastawiona,ale o dziwo po paru czesaniach kłaki już się nie kłębią w domu po kątach, a dodatkowo sierść jest gładka i lśniąca.

    OdpowiedzUsuń
  10. Taki roller to by mi się przydał. Mój gubi tyle sierści, że spokojnie można by było zdrobić drugiego psa z tego.

    OdpowiedzUsuń
  11. Genialna sprawa do sierści. Odkurzacz sobie z nią nie daje rady, a on bez problemu wszystko zbiera :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja polecam szczotki dla zwierząt Brashka http://brashka.pl/brashka-dla-psow/ dzialaja rewelacyjnie

    OdpowiedzUsuń
  13. Dzień dobry ,

    Chciałbym zaprezentować nasz rewolucyjny produkt do usuwania sierści z różnych powłok takich jak : Kanapy, dywany-dywaniki, tapicerka samochodowa czy ubrania. Produkt jest dostępny na stronie www.futrossawka.pl bądź na Allegro.pl ( http://allegro.pl/futrossawka-innowacyjna-ssawka-szczotka-do-siersci-i6753329075.html ).

    Pozdrawiam miłośników pupili :)

    OdpowiedzUsuń

emo-but-icon

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *